رهیافتی ساختار شناختی به تئاتر تلویزیونی با مطالعه موردی فیلم سینمایی :داگویل
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده غلامرضا دل افکار
- استاد راهنما مسعود اوحدی کبیر مقصود لو شهرام گیل آّبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده در بدو تولد سینما دو گرایش در سینما پیدا شد ، گرایش مستند با کارهای برادران لومیر و داستانی با آثار ژرژ ملیس. سینمای داستان گو به سمت تئاتر کشیده شد.اما در مدت کوتاهی سعی کرد که زبان ویژه خود را پیدا کند و از زیر سایه تئاتر در آید و هنری مستقل را بنا نهد . تلویزیون که دو نوع ساختار دارد ، تعامل دیگری با تئاتر داشت . تلویزیون ساختار بیرونی، یعنی قالب ، نوع و زمان پخش برنامه ها را از رادیو آورد و ساختار درونی خود را یعنی هر برنامه از چه اجزایی استفاده کند و اجزا مذکورچه روابطی با هم داشته باشند از سینما گرفت .بدین لحاظ تعامل تلویزیون با تئاتر متفاوت از تئاتر و سینما بود ، تلویزیون بیشتر رسانه پخش بود و تئاتر را به عنوان یک کلیت برای پخش می خواست، مانند سایر نمایش و رویدادها. نمی خواست با استفاده ازتئاتر ساختار مستقلی برای خود پیدا کند ، اما اقتضائات خود را هم داشت که نمی توانست ناظر وسط سالن تئاتر باشد. نوع نمایش تئاتر صحنه در تلویزیون و نیروهای در گیر در آن سبب اختلافی شد که مناقشه ای را بین اهالی تئاتر وتلویزیون بر سر ساختار و مالکیت آن بوجود آورد. لذا تلویزیون تفاوت وتشابه و خواستی از تئاتر دارد ، که این خواست از طریق شناخت تفاوت ها و تشابه های تئاتر صحنه و تلویزیون بدست می آید، و به شگل گیری ساختار تئاتر تلویزیونی می انجامد. پس با استفاده از اصل تعامل سینما و تئاتر و خواست زیبایی شناختی تلویزیون از آن به بررسی کتابخانه ای و اسنادی پرداخته ایم ، تا ساختار تئاتر تلویزیونی که یک ساختار پیوندی بر آمده از سینما و تئاتر است را برای تلویزیون بیان کنیم ، در این مورد اطلاعات مکتوب نظریات سینماگران در عصر سینما تئاتر، و کتاب های موجود تئاتر و سینما به ما کمک کرد. بر گزیدن فیلم سینمایی داگویل که در طیف بین آن دو رهیافت قرار دارد، یک نمونه موردی خوب برای رسیدن به ساختار پیوندی تئاتر تلویزیون است تا شاید فتح البابی باشد برای خاتمه دادن به مشاجره اهالی تئاتر و تلویزیون .
منابع مشابه
تفاوتهای کارگردانی فیلم تلویزیونی و فیلم سینمایی
فیلم تلویزیونی قالب جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل شباهت های فرمی سینمایی، کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در حالی که به دلیل تفاوت های اصلی دو رسان? سینما و تلویزیون (شرایط تماشا، انداز? پرده و سایر مسایل فنی مانند صدا و ... ) ساختار متفاوتی برای آن از نوع روایت داستان تا نحو? دکوپاژ و فرم بصری در نظر گرفته می شود تا بتواند مخاطب گسترده ی تلویزیون ...
مطالعه نشانه شناختی بازنمایی زن در فیلم سینمایی ایران(مطالعه ی موردی فیلم های :سگ کشی، چهارشنبه سوری و کافه ترانزیت)
این مطالعه درصدد است به برساخت معنایی و بازنمایی زن در سینمای ایران بپردازد. بر همین اساس، سه فیلم سینمایی سگکشی، چهارشنبهسوری و کافهترانزیت به عنوان میدان و نمونه مطالعه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. چارچوب نظری این مطالعه مبتنی بر نظریهی بازنمایی است و از روش تحلیل نشانهشناختی نیز برای تحلیل و تفسیر دادهها استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، از آنجا که قدرت بهطور...
متن کاملآزوفا سینمایی: کاربرد فیلم سینمایی در آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان
هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکانسنجی کاربرد فیلم سینمایی به عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دورههای آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان) است. در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012). این پژوهش که از نوع کتابخانه...
متن کاملمطالعه نشانه شناختی بازنمایی زن در فیلم سینمایی ایران(مطالعه ی موردی فیلم های :سگ کشی، چهارشنبه سوری و کافه ترانزیت)
این مطالعه درصدد است به برساخت معنایی و بازنمایی زن در سینمای ایران بپردازد. بر همین اساس، سه فیلم سینمایی سگ کشی، چهارشنبهسوری و کافه ترانزیت به عنوان میدان و نمونه مطالعه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. چارچوب نظری این مطالعه مبتنی بر نظریهی بازنمایی است و از روش تحلیل نشانهشناختی نیز برای تحلیل و تفسیر دادهها استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، از آن جا که قدرت بهطور تار...
متن کاملنقش دراماتیک صدا در فیلم های تلویزیونی؛ مطالعه موردی: فیلم های تلویزیونی «پر» و «ترم زمستانی»
روند پرشتاب تولید انبوه فیلم های تلویزیونی، از یک سو و کمبود پژوهش های جامع در مورد نقش دراماتیک صدا در تلویزیون،از سوی دیگر،موجب کم توجهی سازندگان آثار،نسبت به قابلیت های صدا شده است؛در حالی که صدا به عنوان یکی از مهم ترین عناصر دراماتیک، در صورت کاربرد صحیح و مناسب، یکی از ملزومات توفیق در پیشبرد درام و افزایش کیفیت فیلم های تلویزیونی است.در این پژوهش با روش توصیفی، ویژگی ها و مولفه های صدا ب...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023